Dynamiek en volume
Expressie
Notenwaarden
Maat
Enkelvoudige maatsoorten
Samengestelde maatsoorten
Rusten
Tempo
De metronoom
Maatwisseling
Opmaat
Triool
Ritme
Overzicht ritme, maat en tempo
After beat
Syncope
Ritmische motieven & ostinato's
Break & stop time
Fill-in
Muzikale dimensies
Het relatief systeem
Het absoluut systeem
Vals en zuiver
De vijflijnige balk
Melodie
Akkoord
Tussentonen
Notatie tussentonen
Veel voorkomende notaties
Articulatie
Octaafgebieden
Intervallen
Toonsoorten in grote terts, verhogingen
Toonsoorten in grote terts, verlagingen
Toonsoorten in kleine terts
Transponeren
Moduleren
Toonladder en tonaliteit
Grafische notatie
Middeleeuwse toonladders
De toonladder in andere culturen

Absoluut

De namen van het absoluut systeem zijn:

a, b, c, d, e, f, g.

Bij het absoluut systeem ligt de hoogte van iedere toon vast. Terwijl bijvoorbeeld de do op elke hoogte kan die je maar wilt, ligt de hoogte van de c vast.

Als de hoogte van elke toon afzonderlijk vaststaat, ligt natuurlijk meteen ook het verschil in hoogte tussen de tonen vast. Waarom?



Overzicht absoluut systeem



Afstanden

De afstand in hoogte tussen c-d, d-e, f-g, g-a, a-b is altijd een hele afstand. De afstand tussen e-f en b-c is altijd een halve afstand (zie overzicht absoluut systeem).



Toonladder

Hierboven staat een overzicht van de volledige toonladder van c. Op de vorige pagina staat de volledige toonladder van do. Vergelijk beide ladders eens. Waarom begint de absolute toonladder op deze pagina met de c en niet met de a?





<inhoudsoverzicht>



Bovenstaande tekst (copyright) is afkomstig uit de 2e druk van het boek
Muziek, kort en bondig geschreven door Paul Bronkhorst.
U mag de teksten, tekeningen en notenvoorbeelden uit dit boek vrij gebruiken, indien u:
- deze zonder enige wijziging geheel of gedeeltelijk overneemt;
- de bron volledig vermeldt
(titel en auteur bij tekstovername, tekenaar bij overname tekeningen);
- op geen enkele wijze hieraan verdient of vergoedingen ontvangt
(geen readers of enig commercieel belang).